Mijn functie: Specialist vliegtuigonderhoud

Defensie biedt een grote verscheidenheid aan functies. Deze keer in de schijnwerpers: de werkzaamheden van een Specialist vliegtuigonderhoud bij de Koninklijke Luchtmacht. 

Wie Sergeant Michael
Wat Specialist vliegtuigonderhoud
Waar Vliegbasis Volkel 

Wat houdt de functie in? 
‘Ik verzorg het onderhoud van de F-16’s op de vliegbasis Volkel. Dit bestaat deels uit correctief onderhoud (klachten en andere gebreken) en deels uit gepland onderhoud (uren en tijdsgebonden inspecties). Het vliegtuigonderhoud bestaat uit vier disciplines: wapentechniek (alles wat met wapentechniek en explosieven te maken heeft); motoren (al het onderhoud aan de motor en het startsysteem); avionica techniek (elektrotechniek van het vliegtuig, ook wel B2 genoemd) en de afdeling waar ik zelf werkzaam ben: B1 (alles wat niet onder de andere disciplines valt). Hierbij kun je denken aan onderhoud aan hydraulische systemen, het brandstofsysteem, het airframe en het noodsysteem van de F-16.’  

Militaire opleiding 
‘Met elke vooropleiding kun je een militaire opleiding beginnen. Eerst doorloop je de AMO, de Algemene Militaire Opleiding, en daarna een vakopleiding. Voor de luchtmacht worden beide aan de Koninklijke Militaire School Luchtmacht in Woensdrecht gegeven. Voor mijn functie heb je een vliegtuigtechnische opleiding nodig. Deze bestaat uit een aantal modules die afzonderlijk van elkaar behaald kunnen worden (de zogenaamde PART-modules). Voorbeelden van modules zijn algemenere vakken als wiskunde en natuurkunde maar ook vakken als aerodynamica en gasturbinemotoren.’ 

Dagindeling 
‘Samen met het team van onderofficieren verzorgen wij het onderhoud dat onder de taken van onze afdeling valt. In de ochtend beginnen we met een briefing waarin een planning gemaakt wordt voor het werk. Daarin wordt gekeken hoeveel mensen nodig zijn voor een klus en wie de eindverantwoordelijke is voor dit werk. Vervolgens gaan we aan de slag en hebben we eigen verantwoordelijkheid om zo goed en efficiënt mogelijk het werk voor elkaar te krijgen. Vaak hoort hier planning en overleg met andere disciplines bij, waardoor er veel samengewerkt wordt met andere afdelingen. Het is een verantwoordelijke functie waarbij de verantwoordelijkheid van het vliegtuig vaak in de handen komt van mezelf en mijn collega’s.’ 

Leukste bezigheid 
‘De vrijheid die we hebben om zelf sturing te geven aan onze werkzaamheden is het leukste aan mijn baan. Omdat we samen als team kunnen kijken wat de beste manier is om klachten en andere werkzaamheden aan te vliegen, zijn we vrij om te bepalen welke stappen genomen moeten worden. Bij klachten bijvoorbeeld wordt veel beroep gedaan op je technisch inzicht om te kijken in welke hoek de oorzaak van de klacht gezocht dient te worden. Met veel overleg met collega’s maak je vervolgens een plan om aan de slag te gaan.’ 

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden binnen Defensie? 
‘Als je een aantal jaar ervaring hebt opgedaan als stempelbevoegde technicus (eindverantwoordelijke) kun je doorstromen naar de rang van sergeant-majoor om als tailmanager aan de slag te gaan. Hierbij houd je overzicht over het personeel en plan je de verschillende werkzaamheden in. Je stuurt de teams aan en ondersteunt ze wanneer andere afdelingen (expertises als een vliegtuigplaatwerker) benodigd zijn. Ook heb je de eindverantwoording over de administratie die komt kijken bij het onderhoud.’ 

Deze rubriek verscheen eerder in de Militaire Courant, editie september 2020. 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.