Interview: Militair DNA: een omvangrijk pakket

Andrea Lapère is oprichter en directeur van Stratego.work, een arbeidsbemiddelingsbureau dat bedrijven en organisaties ondersteunt bij werving & selectie en detachering van kandidaten met een militaire achtergrond. In het boek Een gezonde dosis militair DNA laten zij en journalist Monique Harmsen zien waarom oud-militairen een meesterzet zijn voor civiele organisaties. 

Door Mireille Bregman  

Wie zich verdiept in bedrijven die zich met defensiegerelateerde zaken bezighouden, komt algauw bij Stratego.work uit. Hoog tijd dat de Militaire Courant met directeur Andrea Lapère spreekt over haar passie om oud-militairen op weg te helpen naar andere banen. Bij dit gesprek schuift ook Lex Oostendorp aan, die met zijn kennis en netwerk geholpen heeft het bedrijf groot te worden. Hij heeft een lange militaire carrière achter de rug en was onder andere Inspecteur-generaal der Krijgsmacht, een functie waarin hij de minister van Defensie adviseerde. 

Waarom is Andrea met Stratego begonnen? ‘Zeven jaar geleden ben ik met militairen in aanraking gekomen. Toen was ik zo enthousiast over hun kennis en competenties die je in het bedrijfsleven minder ziet! Ik wilde altijd al een detacheringsbureau beginnen en dit bleek een gat in de markt. Er waren echter veel hobbels te nemen, voornamelijk omdat de beeldvorming over de militair verkeerd was. Er is veel onwetendheid over de competenties van een militair en hoe die inzetbaar zijn in het bedrijfsleven. Je hebt veel uithoudingsvermogen nodig om die obstakels te overwinnen. Het heeft een tijd geduurd om precies uit te vinden wat we nu “verkopen” om de reputatie goed te krijgen en hoe je dit verhaal goed overdraagt aan anderen die denken dat militairen alleen orders schreeuwen en schieten.’ 
Lex vult aan: ‘Mijn motivatie om erbij betrokken te blijven, is dat ik het enorm waardeer om iemand zo betrokken bij militairen te zien. Andrea ziet de kracht van de militair.’ 

Militair DNA 
Het boek Een gezonde dosis militair DNA is gemaakt in het verlengde van het bedrijf. Het is volgens Andrea een laagdrempelige uitnodiging voor anderen om zich te verdiepen in de kunde van de militair. ‘Op deze manier kan de lezer als het ware de eerste jaren van mijn carrière doorlopen en ontdekken wat het “militair DNA” is. Het omvat een groot pakket. Ik denk dat het bedrijfsleven grote kansen mist als men zich hier niet in verdiept. In mijn begintijd zag ik bepaalde dingen steeds terugkomen. Men weet bijvoorbeeld niet goed dat er bij Defensie veel aan karakterontwikkeling gewerkt wordt: leiderschapskwaliteiten, teambuilding en omgang met diverse mensen. De militairen gaan in naam van Nederland naar het buitenland. Ze riskeren er hun leven, laten thuis een gezin achter en maken er onprettige dingen mee. Ze doen nuttige dingen voor de samenleving en als ze thuiskomen, wordt dat niet altijd gezien. Daarom vind ik het mooi dat wij op dit vlak iets kunnen betekenen voor mensen die werkzaam zijn geweest bij Defensie en in het bedrijfsleven aan de slag willen. Want als iemand met functioneel leeftijdsontslag gaat, kan hij nog een aantal jaar nuttig zijn in de burgermaatschappij. Voor de ander die 35 jaar is, bemiddelen we ook voor leuke, vaak defensiegerelateerde, werkplekken. Wat we overigens uitdrukkelijk niet doen, is mensen bij Defensie wegtrekken.’  
De verhalen zijn een vertegenwoordiging van wat Stratego dagelijks doet. ‘Je vindt er dezelfde rode lijn in terug. Er zijn telkens drie of vier elementen terug te vinden die het succes bepalen van de oud-militair in zijn nieuwe baan. Tools die bij Defensie ontwikkeld zijn en in het bedrijfsleven opvallen. Als we op werkbezoek gaan, informeren we bij de betreffende persoon en de nieuwe werkgever hoe de vlag erbij hangt. Zo hoorden we een keer een blije opdrachtgever aan, want de oud-militair was als smeerolie voor zijn team! Daarna spraken we de man zelf, die vertelde dat hij een cultuurshock had meegemaakt. Het team hing als los zand aan elkaar, collega’s weten vaak niet eens hoe elkaars partners heten, iets wat in het militaire DNA ondenkbaar is.’ 

Ondernemersbivak 
Zelf heeft het Stratego-team een door Defensie georganiseerd ‘ondernemersbivak’ meegemaakt. Andrea vertelt dat ze het een unieke en intensieve ervaring vond. ‘In die dagen zijn we fysiek afgemat en hebben we dingen buiten onze comfortzone gedaan. We moesten bijvoorbeeld de klimtoren op. Ik heb dan wel geen hoogtevrees, toch vond ik dat best hoog. Toen heb ik de kracht van een buddy ervaren: mijn teammaatje praatte mij verder naar boven op een punt dat ik ermee wilde stoppen. Later hebben we er veel lol om gehad, maar door dat moment snapte ik echt waar alle militairen over spreken. De kracht van samen een heftige gebeurtenis meemaken en daardoor een speciale band krijgen. Nu is op uitzending gaan natuurlijk van een heel andere orde dan een klimtoren, maar ik deed iets buiten mijn comfortzone en ik heb iets bereikt met de hulp van een ander. Op emotioneel vlak heb ik hierdoor begrip voor de verhalen van oud-militairen. Ik heb er even aan geproefd.’  

Monique Harmsen en Andrea Lapère, Een gezonde dosis militair DNA, Warden Press, 202 pagina’s (€ 22,50) 

Nieuwsgierig geworden naar het boek? Bestel het bijvoorbeeld hier.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.