LCU-landingsvaartuig (materieel)
Het Landing Craft Utility (LCU) Mark II is het grootste landingsvaartuig van de marine. Het is vooral bestemd voor het vervoer van (zwaar) materieel vanaf de amfibische transportschepen naar een strand en terug. Het kan ook personeel vervoeren.
Met de komst van het amfibisch transportschip Rotterdam in 1998 ontstond de behoefte aan de huidige landingsvaartuigen. Tot 2005 was de Mark I in gebruik. In 2005 en 2006 zijn deze vaartuigen gemoderniseerd tot de Mark II, mede door ze met 9 meter te verlengen. De LCU’s kunnen hierdoor 20 ton meer meevoeren, maar ook is de diepgang verminderd. Hierdoor kunnen ze verder op het strand landen.
De Rotterdam kan 2 LCU- en 3 LCVP-landingsvaartuigen in zijn interne dok meevoeren. De Johan de Witt 2 LCU’s en 4 LCVP’s.
Roll on roll off
De LCU is gebaseerd op het RORO-principe (roll on roll off). Dat betekent dat een voertuig het vaartuig aan de ene kant oprijdt en er aan de andere kant af kan rijden. Het staat dus altijd met de neus de goed kant op.
De LCU-vaartuigen worden vanaf 2023 gemoderniseerd en krijgen dan een midlife update. Na de modernisering hebben de LCU’s nieuwe apparatuur en extra functionaliteiten. Ook wordt het aantal personeel uitgebreid. De modernisering duurt naar verwachting zo’n 3 jaar.
Specificaties:
Gewicht: 255 ton
Belading: 65 ton
Maximaal gewicht op de klep: 65 ton
Capaciteit: 3 trucks, 2 pantservoertuigen, een beach armoured recovery vehicle of 130 volledig bepakte mariniers
Bemanning: 5
Lengte: 36,60 meter
Breedte: 6,85 meter
Hoogte: 8,50 meter
Diepgang achter: 1,4 meter
Diepgang voor: 0,85 meter
Bewapening: 2 x Browning M2-zwaar machinegeweer
Aantal: 5
In gebruik bij: Koninklijke Marine, Korps Mariniers
Foto: LCU
Deze factsheet verscheen eerder in de Militaire Courant editie december 2023.
deze factsheet is mede mogelijk gemaakt door Noventas verzekeringen.


