De Iveco Manticore, ook bekend als Medium Tactical Vehicle (MTV) of Voertuig 12 kN, is het nieuwe lichte operationele pantserwielvoertuig van de Nederlandse krijgsmacht. Het is gebouwd door de Italiaanse fabrikant Iveco Defence Vehicles (IDV). Projectmanager en sales Mauro Gottardini van Iveco Defense Vehicles vertelt hoe dat tot stand kwam.

IDV-Manticore-1-1024x768

De in totaal 1185 door Nederland bestelde Manticores worden in vijf hoofdvarianten geleverd. De zogeheten hardtop-varianten bieden plaats aan een bestuurder en drie passagiers en hebben een laadvermogen van zo’n 15 kN. Ze kunnen worden bewapend met een vanuit de cabine bedienbaar wapensysteem (RCWS), een 7,62mm FN MAG middelzwaar machinegeweer. De soft top-variant biedt plaats aan evenveel personeel, maar heeft een laadvermogen van zo’n 18 kN. De soft top is voorzien van een afneembaar canvas dak en uitneembare ruiten, en een afneembare huif op de laadbak. Daarnaast wordt de zware wapenvariant voorzien van een pakket dat is afgestemd op de Spike-antitankraket. Op de ringaffuit van de soft top-variant kan onder meer een Browning .50 zwaar machinegeweer of een Heckler & Koch AGW 40mm automatische granaatwerper worden bevestigd. Ook de Spike-antitankraket kan vanaf de soft top worden afgevuurd. Daarnaast beschikt de soft top over een raamaffuit waarop een FN Minimi- of FN MAG-machinegeweer kan worden bevestigd. Voor het Korps Mariniers is de 12 kN Navy soft top ontwikkeld, die is voorzien van een diepwaadkit waarmee tot anderhalve meter kan worden doorwaad.

Naast een pick-up en een gewondentransportvariant, is er een versie die kan worden ingezet voor de militaire politietaken van de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de beveiligingstaken van de Object Grondverdediging (OGRV) van de Koninklijke Luchtmacht. Deze variant biedt plaats aan een bestuurder en passagier in de cabine en zes passagiers in het achter compartiment. Ter vervanging van de YPR-765 Aircraft Assault Vehicle kan de KMar Manticore worden uitgerust met aanvalsladders om bijvoorbeeld een vliegtuig of gebouw binnen te treden. De voertuigen zijn allen voorzien van optische en geluidssignalen.

vooraanzicht-prototype-manticore-1024x683

Grote opdracht
Gottardini kwam in 2022 naar Nederland om het Manticore-project te begeleiden. ‘Iveco Group omvat diverse merken in verschillende branches, van civiele trucks, bussen, tot specialistische defensie-voertuigen en voertuigen voor binnenlandse veiligheid. Reguliere trucks leveren we natuurlijk ook aan defensieklanten en die kunnen we op maat afstemmen naar specifieke eisen en omstandigheden ofwel volledig bouwen naar militaire specificaties.'

‘We hebben wel eerder werk voor de Nederlandse Defensie gedaan, maar de Manticore is de eerste grote opdracht. Daartoe had Defensie een lijst opgesteld van wel 1200 eisen vanuit het leger, de marine, de mariniers, de luchtmacht en de marechaussee. Die eisen zijn gaandeweg aangepast wanneer in overleg bleek dat de eisen niet duidelijk waren of onverwachte consequenties hadden. Ook zijn in de loop der tijd de prioriteiten van de klant veranderd. Er kwamen nieuwe inzichten of eisen of er moest bijvoorbeeld nieuwere en modernere apparatuur geïnstalleerd worden.'

‘De eisen waren zo uitgebreid en specifiek, dat we het product volledig samen hebben ontwikkeld met de Nederlandse Defensie. Er waren continu uitdagingen, met name bij de integratie van de diverse nieuwe componenten. Veel aanpassingen kwamen voort uit de testing en evaluatie van de eindgebruikers van het ontwikkelde prototype: doet het waar om gevraagd is, kan er goed mee gewerkt worden, et cetera. Dat zijn vaak subjectieve eisen, zoals op het gebied van ergonomie: kan de chauffeur alles goed zien, is de uitrusting in het voertuig (wapens van het personeel, radio) makkelijk te bereiken voor het personeel?’

manticore-1024x683

Samenwerking met Defensie
‘We hebben in het project vanaf het begin volledig samengewerkt met Defensie, in diverse geïntegreerde teams op het gebied van bijvoorbeeld techniek, contracten en de projectleiding, die allemaal ook met elkaar contact hadden. We hebben die samenwerking als zeer positief ervaren, want het bestond uit een professioneel team van specialisten en ervaren mensen. Dat had zeker een goede invloed op de samenwerking. Bijzonder vond ik hoezeer ze de nadruk legden op de ergonomie voor de gebruikers. Want Nederlanders zijn groot, je kunt geen standaard NAVO-dimensies gebruiken. De eisen voor ergonomie lagen dus beduidend hoger, en daarin verschilt Nederland van andere klanten.’

Nieuwe technologieën
‘Deze opdracht is heel belangrijk voor ons: IDV laat zien wat het kan - en nu het voertuig wordt ingezet, kunnen we gaan zien hoe goed de Manticore presteert. We verwachten de komende maanden interesse vanuit andere landen. Daarnaast is het Nederlandse leger voor ons als klant belangrijk voor het ontwikkelen en introduceren van nieuwe technologieën. We hebben recentelijk ook de techniek voor onbemande voertuigen aan ons portfolio toegevoegd. Daar hebben we een eigen platform voor ontwikkeld. Het Nederlandse leger staat erom bekend nieuwe technologieën te omarmen. We zijn dan ook meer dan bereid op dit vlak meer samen te werken, evenals op het gebied van services zoals onderhoud, training en logistieke support.’

IDV-Manticore-2-1024x768

Dit artikel verscheen eerder in de Militaire Courant editie juni 2024.

De rubriek 'In bedrijf' wordt mede mogelijk gemaakt door Noventas.

Noventas-logo-1024x170

Altijd op de hoogte blijven?