
Producent van onder meer zwaar transportmaterieel heeft een order in de wacht gesleept van Defensie: het Nederlandse familiebedrijf zal in totaal 146 opleggers en aanhangwagens leveren.
Broshuis ontwikkelt en produceert zijn trailers volledig in eigen huis, vertelt ceo Harold Vorsteveld. “We hebben daartoe een 140.000 vierkante meter groot terrein in Kampen, met een focus op veiligheid en kwaliteit. Met meer dan dertig jaar ervaring en samenwerking met wereldwijd verschillende Ministeries van Defensie, hebben we een sterke reputatie opgebouwd als betrouwbare leverancier van militair transportmaterieel.”
Broshuis’ eerste defensieorder dateert uit 1992, toen het Nederlandse Ministerie van Defensie 139 drieassige semi-diepladers bestelde. “Deze order legde de fundering voor een langdurige samenwerking en markeerde de start van Broshuis’ positie in de defensiesector”, zegt Vorsteveld. “Sindsdien hebben we diverse grote defensieorders ontvangen, waaronder een significante bestelling van 466 Enhanced Heavy Equipment Transporter Systems (EHET’s) in 2022 van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. In 2023 volgde een aanvullende order
van 557 Medium Equipment Trailers (MET’s).”
Broshuis heeft daarnaast ook leveringen gedaan aan België, Denemarken en Canada. “We zijn voor die NAVO-landen dus een betrouwbare leverancier van zwaar transportmaterieel voor defensiedoeleinden.” Daarnaast levert Broshuis ook aan het Verenigd Koninkrijk.
"Wij kwamen als beste uit de bus na een intensief aanbestedingstraject."
Breed scala
Nu heeft het Ministerie van Defensie opnieuw een grote bestelling geplaatst bij Broshuis in Kampen. “Het gaat om nieuw transportmaterieel voor zwaar en middelzwaar militair materieel. Hiermee wordt verouderd materieel vervangen én de transportcapaciteit uitgebreid. De levering is bedoeld voor een breed scala aan eenheden binnen de krijgsmacht. Wij kwamen als beste uit de bus na een intensief aanbestedingstraject.”
Om de levering aan Defensie soepel te laten verlopen, beschikt Broshuis over aparte productielijnen voor defensieorders, vertelt Vorsteveld. “Hierdoor wordt de civiele productie, die circa zeventig procent van de totale output beslaat, niet verstoord. De eerste prototypes worden binnenkort geproduceerd. Wanneer de tests succesvol zijn afgerond, gaat de serieproductie van start.”
Laadvermogen
Het Nederlandse familiebedrijf zal in totaal 146 opleggers en aanhangwagens leveren. De verschillende typen hebben laadvermogens van respectievelijk 28, 40 en 70 ton. Daarmee zijn ze geschikt voor het transport van uiteenlopend militair materieel – van lichte terreinwagens tot zware tanks, zoals de Leopard-2A8 die Defensie voornemens is te verwerven.
“De bestelling omvat 39 Heavy Equipment Transporters (HET’s, 8-assige pendelas semi diepladers) met een laadvermogen van 70 ton, geschikt voor het vervoer van zware voertuigen zoals tanks. Daarnaast worden 40 Medium Equipment Transporters (MET’s), 18 semi diepladers, 11 vlakke opleggers en 38 4-assige aanhangwagens geleverd. Deze voertuigen vervangen onder andere de huidige Trekker-Oplegger Combinaties (Tropco’s), waarvan Broshuis in 2005 al de opleggers heeft geleverd.”
Naast de levering zal Broshuis ook het onderhoud en de ondersteuning van de voertuigen verzorgen voor een periode van vijftien jaar.
Logistieke capaciteiten
De nieuwe opleggers en aanhangwagens zullen breed worden ingezet binnen de Krijgsmacht. Het Bevoorradings- en Transportcommando in Stroe, waar het contract werd ondertekend, ontvangt een aanzienlijk deel van het materieel. Daarnaast zullen de trailers worden gebruikt door de Koninklijke Marechaussee, de marine en de luchtmacht.
Dit artikel verscheen eerder in de Militaire Courant editie april 2025.
Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Noventas.