Influencers Enzo Knol, Royalistiq, Sophie Milzink en Don de Jong nemen het op tegen de militairen van Defensie. Lukt het hen om de verkenners van de Landmacht te slim af te zijn en zichzelf in veiligheid te brengen? Volg het in de YouTube-serie TARGET.
Geblinddoekt worden gedropt op militair terrein om vervolgens zo snel mogelijk het Target te vinden: een koffer met daarin de exacte tijd en locatie voor een ‘extraction’ van het speelterrein. En dat met de hete adem van 14 militairen van het 104 JISTARC verkenningseskadron in de nek die er alles aan doen om dat te voorkomen. Dat is wat de influencers te wachten staat wanneer ze de strijd aangaan.
Het format kan worden omschreven als een mix tussen Wie is de Mol? en Behind enemy lines, maar dan op dubbele snelheid. De deelnemers moeten verschillende checkpoints verspreid over het terrein aandoen voordat zij de coördinaten van hun extractiepunt kunnen vrijspelen. Daarbij kunnen zij gebruik maken van een militaire hulplijn (‘Charlie’), die hints geeft om het target te helpen vinden. Intussen zetten de verkenners camera’s, drones en pantservoertuigen in om de jacht op Enzo, Royalistic, Sophie en Don te doen slagen.
Niet alleen bevat de YouTube-serie de nodige dosis spanning, ook biedt het een waarheidsgetrouw beeld van werken bij Defensie. JISTARC staat voor Joint Intelligence, Surveillance & Reconnaissance Commando. Het is een eenheid die verzamelt, analyseert en inlichtingen verspreidt in een inzetgebied. De eenheid helpt daarmee met name commandanten ter plekke bij het plannen van operaties. TARGET laat zien hoe de militairen hun verkenningen uitvoeren – en dat de influencers heel wat in hun mars moeten hebben om buiten hun gezichtsveld te blijven.
Benieuwd geworden hoe de deelnemers het ervan afbrengen? Bekijk hieronder de eerste aflevering van TARGET. Ook de andere drie afleveringen zijn te zien op het Defensie YouTube kanaal.
Beeld: Defensie YouTube kanaal.