Bolidt is wereldwijd expert in het ontwikkelen, produceren en aanbrengen van synthetische bedekekingen en vloeren op schepen, van luxe cruiseschepen tot onderzeeboten. Hun werk voor Defensie is echter een vak apart, want de scheepsbedekking moet hierbij aan heel andere eisen voldoen.
Door Antal Giesbers
Sinds 1964 heeft het familiebedrijf Bolidt, gevestigd in Hendrik-Ido-Ambacht, een nauwe band met Defensie als de ontwikkelaar, producent en installateur van hoogwaardige toepassingen zoals scheepsbedekkingen – buiten en binnen, vertelt Robert van Aarle, al vijftien jaar werkzaam bij Bolidt en als director naval & defense verantwoordelijk voor defensie-gerelateerde werkzaamheden.

‘Het gaat eerst en vooral om de voorziening van de bedekking van schepen, maar daarnaast leveren we ook specialistische kunststofvloeren voor land-based projecten, zoals vliegtuighangars en munitiedepots. Een groot deel van onze wereldwijde projecten zijn maritiem gerelateerd, zoals cruiseschepen en luxejachtbouw – daarin zijn we marktleider -, maar juist Defensie is voor ons extra bijzonder. Defensie is namelijk een zeer bijzondere wereld waarin de hoogste kwaliteit wordt geëist als het gaat om performance van materialen: de eisen en wensen zijn daar heel anders dan bij gewone schepen, en in veel ontwikkelingen lopen zij voorop. Bovendien willen we voor Defensie de beste partner zijn voor installatie en onderhoud van de projecten. Deze combinatie van voortdurende innovatie op gebied van materialen, installatie en het onderhoud daarvan houdt ons scherp. We zien het echt als topsport.’

Bolidt, in 1964 opgericht door de heren Bol en Schmidt , ontwikkelde voor Defensie een kunststoffen anti-slip scheepsbedekking die de oude, traditionele materialen kon vervangen. ‘Het begon met het vervangen van traditionele scheepsbedekkingen door kunststof waardoor de levensduur van de constructie van schepen werd verbeterd,’ vertelt van Aarle, ‘maar vanaf de jaren tachtig zijn daar ook vele andere innovatieve toepassingen bijgekomen, toen we de Walrusklasse duikboten van een laag anti-sonar kunststof voorzagen, en in het interieur geluiddempende vloeren legden. In de jaren negentig zijn daar de mijnenjagers bijgekomen waar de toepassingen uiteenlopen van scheepsbedekking tot ballast producten.’
‘Nu ontwikkelen we een kunststofsoort om onderwaterdetectie te beperken’
In de loop der jaren zijn de toepassingen van Bolidt continu doorontwikkeld. Innovatie op product niveau is altijd hard nodig, aldus Van Aarle: ‘Het gebruik van bijvoorbeeld een landing platform p een marineschip moet tegenwoordig aan andere eisen voldoen omdat het gebruik verandert: niet alleen heb je bemanning over dat dek lopen, maar bijvoorbeeld ook V-22 Osprey helikopters die erop landen die ook een verhoogde thermische belasting meebrengen. De technologische ontwikkelingen van Defensie zullen wij altijd moeten beantwoorden met innovatieve kunststofsystemen. En gelukkig kunnen wij die belofte waarmaken. Een eigen r&d center in Nederland helpt hier echt bij’. Zo ontwikkelden wij een speciale kunststofhars specifiek voor maritiem gebruik, met een natuurlijke flexibiliteit en een enorm goede anti-slipkwaliteit, waardoor het dek gewoon een stuk veilig werd. Een kunststoffen bedekking is verder niet alleen lichter maar ook weersbestendiger. Het beschermt de constructie tegen o.a. corrosie en is zelfs deels resistent tegen de impact van vijandelijk vuur. En tot slot: kunststof vergt minder onderhoud.’
‘Ik heb me in vijftien jaar toch de meeste afkortingen die ze bij Defensie gebruiken eigen gemaakt’
‘Dat specifieke gebruik geeft al aan dat onze producten aan veel eisen voldoen. Voor de bedekking binnen in schepen is bijvoorbeeld, naast dat je veilig van dat dek gebruik kunt maken, geluid een belangrijk criterium: het dek moet geluid reduceren, zeker in een onderzeeboot. Voor de marine hebben we altijd speciale toepassingenontwikkeld. En voor luchtbases gelden weer heel andere eisen: daar ontwikkelen we toepassingen met anti-statische kwaliteiten om o.a. hoogtechnlogische apparatuur te beschermen en tegelijkertijd explosiegevaar te minimaliseren.’

Eisen en waarden
Van Aarle vertelt dat samenwerking met defensie om een inzet op het hoogste niveau vraagt. ’Je hebt namelijk van doen met allerlei specifieke eisen en waarden. Het gaat niet alleen om anti-slipwaarden, maar ook de specificaties vanuit Defensie, DMO en DMI. Verder zijn er de zogeheten STANAG-waarden: dat betekent dat je product moet voldoen aan de NAVO-standaarden. En dat kunnen we. Want we ontwikkelen alle producten zelf. We hebben een eigen research & development laboratorium en zorgen zelf voor de eigen productie en installatie, dus we kunnen alle projecten zelf uitvoeren. Het grote voordeel is dat we al op voorhand kunnen anticiperen op onverwachte situaties. We hebben een structurele, goede relatie met de gebruikers, en werken in overleg met onder meer de Defence Material Organisation (DMO) en de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van Defensie, en met organisaties als TNO. Niet alleen hebben wij goede contacten met defensie, er zijn ook oud-marinemensen die bij ons zijn komen werken. Nee, zelf heb ik geen militaire achtergrond. Dat had toch wel een plus geweest voor mijn baan. Maar ik heb me in vijftien jaar toch de meeste afkortingen die ze bij Defensie gebruiken wel eigen gemaakt.’
Echt Nederlands
‘We blijven nieuwe producten ontwikkelen om aan de laatste eisen te voldoen. Met name duurzaamheid is een rode draad die tegenwoordig door al onze producten loopt. Het is dan goed dat je met anderen samenwerkt, want door samen te werken kom je wel tot een oplossing. We leveren ook aan de Franse en Duitse marine, de US coast guard en marines in het Midden en Verre Oosten, maar Nederland stelt andere, soms hogere eisen. Ook qua onderhoud zijn er specifieke eisen voor de Nederlandse marine. In Nederland kunnen meerdere familiebedrijven de continuïteit garanderen voor complexe defensieplatforms. Dus we bieden defensie een stukje strategische autonomie omdat we dit soort werk in Nederland kunnen uitvoeren. We zijn niet afhankelijk van het buitenland, we doen het zelf. Daar ben ik eigenlijk best trost op.’

Dit bericht verscheen eerder in de Militaire Courant van maart 2023.
De Militaire Courant is mede mogelijk gemaakt door Noventas verzekeringen
